יום שני, 28 בדצמבר 2009

שיטת אלכסנדר: מודעות להרגלים והרגלים של מודעות


שיטת אלכסנדר היא לא שיטת "טיפול ישיר". שיטת אלכסנדר מבוססת על מניעה.
התלמיד, בעזרת מורה לשיטת אלכסנדר, לומד לזהות שימוש לא נכון בעצמו ולאחר הזיהוי של השימוש הלא נכון ומניעה של השימוש הלא נכון יכולה להתבצע תנועה בדרך אחרת.
אם נגדיר תנועה נכונה כתנועה שתורמת לבריאותינו ולא מזיקה לנו, אז בשיטת אלכסנדר, מתחילים להבחין שחלק גדול מהתנועות שאנו עושים, מתבצעות באופן אוטומטי ובצורה שגויה. ונמשיך לפי ההגיון הזה ונאמר, אם התנועות האוטומטיות שאנו עושים, מזיקות לנו, אז אנו חייבים (מילה חריפה...סליחה) להתחיל להיות מודעים לתנועות שאנו עושים ולדרך בה אנו נעים, ולא לפעול בצורה אוטומטית, אלא להכניס חשיבה לתוך התהליך -לעשות סדר בבלאגן. התהליך האוטומטי – ההרגלים שלנו, ימשיכו לפעול בכל פעם שלא נשים לב ולא נבלום את התגובה האוטומטית לגירוי לבצע תנועה כלשהי.

ככל שנלמד יותר את טכניקת אלכסנדר, ונשכלל את היכולת ליישם את העקרונות, ניצור מעין הרגל חדש, אך ההרגל החדש שניצור הוא הרגל לא הרגל. ההרגל שילך ויתחזק אצלנו הוא היכולת להיזכר להפעיל את הטכניקה בתוכנו והזמינות של הפעלת העקרונות של שיטת אלכסנדר בעצמנו.
יישום העקרונות, לעולם ייעשה בצורה מודעת ולא בצורה אוטומטית. כל פעם שניזכר בטכניקה ונפעל בצורה מודעת, בעזרת האמצעים שנלמד, הרווחנו בריאות ומנענו נזק.

בעזרת שיטת אלכסנדר, לאחר שמזהים מה לא נכון ולומדים לבלום את התגובה האוטומטית, מייצרים והפעם בצורה מודעת, תנאים שיאפשרו לתנועה ספציפית ולכל תנועה אחרת, להיעשות מתוך אורך ורוחב של הגוף כולו. כלומר, יותר בריאות, פחות כאבים, יותר יציבות ועוד ועוד ועוד יתרונות.